Kemijärven lukioon musiikkilinja syksystä 2025 alkaen

Kemijärven lukion kehittämisohjelma 2025-2030 hyväksyttiin tulevaisuuslautakunnassa joulukuussa. Kehittämisohjelmassa yhtenä toimenpiteenä on perustaa Kemijärven lukioon musiikkilinja yhteistyössä Koillis-Lapin musiikkiopiston kanssa.
Tätä varten perustettiin syyslukukaudella 2024 työryhmä, jonka tehtävänä oli suunnitella musiikkilinjan opetussuunnitelma sekä asiaan liittyvä muu valmistelu. Työryhmään kuuluivat perusopetuksen ja lukion rehtori Marika Annala, Koillis-Lapin musiikkiopiston rehtori Terhi Heikkilä sekä lehtorit Aki Hietala ja Lea Koskela. Työryhmä sai tammikuussa työnsä valmiiksi ja musiikkilinjan perusteet tulivat tulevaisuuslautakunnan hyväksyttäväksi 28.1.2025. Tulevaisuuslautakunta hyväksyi yksimielisesti esityksen, että lukuvuoden 2025-2026 alusta alkaen lukion musiikkilinja aloittaa osana Kemijärven lukion ja Koillis-Lapin musiikkiopiston arkea.
Lukioon perustettavalle musiikkilinjalle voivat hakea kaikki musiikkiharrastuksesta kiinnostuneet nuoret. Edeltäviä musiikkiopintoja ei vaadita. Musiikkilinjan opiskelijat saavat koko lukioajan maksutonta opetusta laulussa, valitsemassaan soittimessa tai tanssissa Koillis-Lapin musiikkiopistossa. Maksuton opetus sisältää yhden pääaineen ja yhden sivuaineen opinnot Koillis-Lapin musiikkiopistossa sekä mahdollisen soitinvuokran. Lisäksi lukion musiikin opintojaksovalikoimaa uudistetaan musiikkilinjan perustamisen yhteydessä. Edellytyksenä musiikkilinjalle osallistumiselle on, että nuori on Kemijärven lukion opiskelija.
Kevään 2025 perusopetuksen jälkeisen koulutuksen yhteishaku alkaa 18.2.2025 ja päättyy 18.3.2025.
Haku osoitteessa opintopolku.fi.

